آنچه از خوردنی که مسافر همراه خویش برگیرد. توشۀ راه. زاد راه: هریکی در جوال گوشۀ خویش کرده ترتیب راه توشۀ خویش. نظامی. وآن لحظه که در غم تو می مرد غمهای تو راه توشه می برد. نظامی. چون شدم سربزرگ درگاهش یافتم راه توشه از راهش. نظامی
آنچه از خوردنی که مسافر همراه خویش برگیرد. توشۀ راه. زاد راه: هریکی در جوال گوشۀ خویش کرده ترتیب راه توشۀ خویش. نظامی. وآن لحظه که در غم تو می مرد غمهای تو راه توشه می برد. نظامی. چون شدم سربزرگ درگاهش یافتم راه توشه از راهش. نظامی
توشه و آزوقۀ راه مسافر. (ناظم الاطباء). زاد مسافر: ره آورد عدم ره توشۀ خاک سرشت صافی آمد گوهر پاک. نظامی. سرشک و آه را ره توشه بسته ز مروارید بر گل خوشه بسته. نظامی. برداشت بدو که خوردم این است ره توشه و ره نوردم این است. نظامی. نهادم عقل را ره توشه از می ز شهر هستی اش کردم روانه. حافظ. رجوع به راه توشه شود
توشه و آزوقۀ راه مسافر. (ناظم الاطباء). زاد مسافر: ره آورد عدم ره توشۀ خاک سرشت صافی آمد گوهر پاک. نظامی. سرشک و آه را ره توشه بسته ز مروارید بر گل خوشه بسته. نظامی. برداشت بدو که خوردم این است ره توشه و ره نوردم این است. نظامی. نهادم عقل را ره توشه از می ز شهر هستی اش کردم روانه. حافظ. رجوع به راه توشه شود
بالا و پهنا و فربهی یا لاغری. اندازه: به تنه توشۀ من است، یعنی در بالا و پهنا و فربهی و لاغری مانند من است. (یادداشت بخط مرحوم دهخدا). رجوع به ’تنه و توشه’ شود
بالا و پهنا و فربهی یا لاغری. اندازه: به تنه توشۀ من است، یعنی در بالا و پهنا و فربهی و لاغری مانند من است. (یادداشت بخط مرحوم دهخدا). رجوع به ’تنه و توشه’ شود
همزمان با پیشرفت تمدن و صنعت و اقتصاد، بشر نیاز شدیدی به سرعت در حمل و نقل کالا و مسافرت افراد پیدا کرد و از این روی در صدد ساختن راههای بزرگ برآمد. اختراع اتومبیل و دیگر وسایط نقلیۀ جدید به گسترش سریع و روزافزون راههای بزرگ و فراخ افزوده و اکنون در سراسر جهان برای مقاصد اقتصادی و نظامی و همچنین عبور و مرورراههای شوسۀ فراوانی ساخته شده است و تنها در ایالات متحدۀ امریکا 5 میلیون کیلومتر راه شوسه وجود دارد که نیمی از آن اسفالت میباشد. ساختن راه شوسه در ایران که از زمان هخامنشی سابقه دارد پیوسته مورد توجه بوده و هم اکنون راههای زیر در ایران موجود است: الف - راههای اسفالتی: که بیشتر مراکز استان ها و شهرها را بتهران و بیکدیگر متصل میسازد و از مهمترین آن ها راه شوسۀ تهران - تبریز و تهران - اصفهان و تهران - بندر انزلی و تهران - چالوس را میتوان نام برد. 2-شاهراهها، که تهران را بمراکز استانها و خارج مربوطمیسازد. و از مهمترین این راهها شاهراههای: تهران -جلفا، تهران - مشهد و تهران - زاهدان میباشد. 3- راههای استانی، که بین استانهای مختلف کشور کشیده شده است. 4- راههای فرعی، که دهکده ها و قصبات را به شهرها یا بیکدیگر مربوط میسازد و در این راهها وسایط نقلیه در فصلهای مناسب بار و مسافر حمل و نقل میکنند. و رجوع به کیهان سالانه 1341 و جغرافیای مفصل اقتصادی ایران تألیف آقای مشحون و جلایی فر و خزائل و جغرافیای اقتصادی کیهان ص 433 و جغرافیای اقتصادی لیستر کلیم و همکاران ترجمه فتح اﷲ حکیمی ص 123 و 124 شود
همزمان با پیشرفت تمدن و صنعت و اقتصاد، بشر نیاز شدیدی به سرعت در حمل و نقل کالا و مسافرت افراد پیدا کرد و از این روی در صدد ساختن راههای بزرگ برآمد. اختراع اتومبیل و دیگر وسایط نقلیۀ جدید به گسترش سریع و روزافزون راههای بزرگ و فراخ افزوده و اکنون در سراسر جهان برای مقاصد اقتصادی و نظامی و همچنین عبور و مرورراههای شوسۀ فراوانی ساخته شده است و تنها در ایالات متحدۀ امریکا 5 میلیون کیلومتر راه شوسه وجود دارد که نیمی از آن اسفالت میباشد. ساختن راه شوسه در ایران که از زمان هخامنشی سابقه دارد پیوسته مورد توجه بوده و هم اکنون راههای زیر در ایران موجود است: الف - راههای اسفالتی: که بیشتر مراکز استان ها و شهرها را بتهران و بیکدیگر متصل میسازد و از مهمترین آن ها راه شوسۀ تهران - تبریز و تهران - اصفهان و تهران - بندر انزلی و تهران - چالوس را میتوان نام برد. 2-شاهراهها، که تهران را بمراکز استانها و خارج مربوطمیسازد. و از مهمترین این راهها شاهراههای: تهران -جلفا، تهران - مشهد و تهران - زاهدان میباشد. 3- راههای استانی، که بین استانهای مختلف کشور کشیده شده است. 4- راههای فرعی، که دهکده ها و قصبات را به شهرها یا بیکدیگر مربوط میسازد و در این راهها وسایط نقلیه در فصلهای مناسب بار و مسافر حمل و نقل میکنند. و رجوع به کیهان سالانه 1341 و جغرافیای مفصل اقتصادی ایران تألیف آقای مشحون و جلایی فر و خزائل و جغرافیای اقتصادی کیهان ص 433 و جغرافیای اقتصادی لیستر کلیم و همکاران ترجمه فتح اﷲ حکیمی ص 123 و 124 شود